A keresztfiú
„A Szépség aranyüledéke gyakran mocskos folyók iszapjából csapódik le, és ezért szeretjük a nagy zavaros folyót, a Történelmet.”
Ezzel a mondattal fejezte be Szerb Antal 1943-ban írt utolsó novelláját. A herceg a címe. Főszereplője az olasz reneszánsz egy kisszerű, ám Galilei nyomán a Földet magát is a megszámlálhatatlan világok egyikének tartó zsarnoka, „… valami lényegtelen és nemtelen közember a csillagok megdöbbentő hierarchiájában. És ha ez így van, kérdezi (maga a zsarnokocska) eltűnődve és riadtan egyik levelében, vajon akkor hogyan lehet az, hogy Isten éppen ennek a tizedrangú kis csillagnak a megváltásáért áldozta fel Egyszülött Fiát?”
Szerb Antal egy évvel korábban az alábbi mondatot írta a naplójába: „A zsidóság tragédiája az, hogy nem dicsekedhet a legnagyobbal, amit adott, Jézussal és a kereszténységgel.”
Akkortájt a parlamentben Magyar irodalomtörténet című munkájának betiltásáról folyt a szó, „Égessék el a könyvet!”, javasolta volt hangosan az országgyűlési képviselők egyike, jelesül Baky László.
Szerb Antalt 1945. január 27-én katolikusként, a zsidósága miatt verték agyon.
Akkor már gyenge volt nagyon. Nem tudott megállni a lábán. Megtámasztatták hát a rabtársaival. Hogy puskatussal szétverhessék a fejét.
Gyilkosai fiatal nyilasok voltak, s bizonyára nem tudták, hogy Prohászka Ottokár keresztfiával végeztek. Talán a legendás püspökről se hallottak sokat.
Szerb Antal azonban tudta, tudnia kellett, hogy elpusztításának a saját keresztapja jóvátehetetlenül a részese.
Szülei vélhetően megtiszteltetésnek vélték, hogy egy Rómában tanult és felszentelt pap – akit esztergomi lelki vezetőként a századforduló idején a magyar katolikus megújhodás programadójának is neveztek – egyáltalán elvállalta az asszimilált zsidó családban született gyermek keresztapaságát. Bizonyára nem olvasták a katolikus folyóiratokban megjelent cikkeit, amelyeket utóbb (Prohászka Ottokár püspökké avatásának centenáriumán, 2005-ben) a boldoggá avatásáért imádkozók reveláció erejűeknek minősítettek. Ezek egyikében (a Magyar Sion hasábjain, 1893-ban publikált A zsidó recepció című dolgozatában) nemhogy nem tagadja a saját anitiszemitizmusát – amint azt főpap-polititikusként később többször is megtette –, hanem a keresztény erkölcstan és a keresztény társadalmi rend képviseletében az antiszemitizmus jogosultságának bizonyítására vállalkozott: „Az antiszemitizmus a keresztény erkölcstan és a keresztény társadalmi rend reakciója, s mint ilyen, a legjogosultabb mozgalom, minek bizonyítására vállalkozunk!”
Márpedig ez az ember lett az 1901. május 1-jén született Szerb Antal keresztapja.
Aki a fenti írása tanúsága szerint már korábban nyilvánosságra hozta a zsidóságról kialakított álláspontját: „A zsidóság fekélye már csontvázzá rágta a keresztény magyar népet, s a nemzetnek nagy részét koldusbotra juttatta.”
Különös véletlene a sorsnak, hogy amikor a piaristák gimnáziumában jelesen érettségizett keresztfiú1920 szeptemberében beiratkozott a pesti egyetem bölcsészkarára, éppen a keresztapjának volt jelentős szerepe abban, hogy a magyar zsidó fiatalság felsőoktatási intézményekben történő továbbtanulását korlátozó, úgynevezett numerus clausus törvényt fogadott el a magyar parlament. A törvényjavaslatot támogató beszédében Prohászka Ottokár a már beiratkozott zsidók visszahívásáról ekként vélekedett: „Én is tisztelem a jogot, tisztelem azoknak jogát, akik már beiratkoztak, hogy folytathassák tanulmányaikat, de ha az immatrikulált nem állja meg helyét az igazoló-bizottság előtt, ha rá lehet sütni a nemzetköziségnek, a hazátlanságnak és a destruktív irányzatnak bélyegét, akkor azt mondom, hogy itt a jog határozottan megszűnt, vagy legalább is azt mondom, hogy ez egy kisebb jog, amelynek egy nagyobb jog előtt okvetlenül meg kell hátrálnia. Itt a közösség nagy joga áll előttünk, a magyar keresztény fejlődés nagy joga áll szemben a kisebb joggal, az egyes egyének jogával, olyan egyénekével, akik kompromittálva vannak, akik az igazoló-bizottság ítéletét nem állják, akiknek tehát mindenesetre a rövidebbet kell húzniok.”
A keresztfiú feltehetően felismerte, hogy a törvény szerint a magyar állam a keresztény hitre tért zsidókat nem kereszténynek, hanem zsidónak tekinti akkor is, ha papírjaikon keresztény vallás szerepel. És ha esetleg mégis azt képzelte volna volt, hogy őrá, a római katolikus vallású zsidóra nem vonatkoznak ezek a mondatok, egy évvel később az Ébredő Magyarok Egyesülete közgyűlésén ebbéli hitéből maga a keresztapja ábrándította ki. Már amennyiben a tudomására jutott, amit Prohászka Ottokár ott hangoztatott:
„Vannak keresztelt emberek. Abból van elég. Ez azonban nem keresztény kurzus, hanem a kereszteltek kurzusa. Tagadni nem lehet, hogy ez nem szellem és élet, nem erő és valóság. Ez csak olyan rakéta, mely puffog, izzik, fénylik, színt játszik, de amelynek vége korom, piszok és üres tok és semmi más… Ráfogják az Ébredő Magyarok Egyesületére, hogy az zsidópusztító egylet. Ez nem igaz, mert az ébredők csak a magyar fajt védik. Hiába mondja akármilyen tekintély, hogy a jogrend, az egyenlőség mindenkinek egyenlő jogot kíván. Lehet-e ez? Egy példát említek. Ugy-e, a görény is csak állat, s e mivoltánál fogva helyet kívánhatna a — tyúkketrecben is.”
A keresztfiú, persze, bizonyosan antiszemitának tartotta az új törvényt. Annak ellenére, vagy éppen azért, amit főpap-politikus keresztapja mondott az elfogadásáért a parlamentben: „…a numerus clausust a közvélemény általában antiszemitizmusnak ítéli, azt mondhatnám, bélyegzi sok tekintetben. Azt gondolják egyáltalában, hogy mi a numerus claususszal a zsidóságot el akarjuk nyomni és a keresztény nemzeti társadalmat kiváltságban akarjuk részesíteni az ő kulturális jogaiknak leszorításával. A numerus clausust… a magyar középosztály leromlása ellen és a magyar faji géniusz veszélyeztetése ellen kontempláljuk. Úgyhogy nem antiszemitizmusról van itt szó egyáltalában — ezt nagyon szeretném belekiáltani a magyar világba — hanem ez faji önvédelem.”
Szerb Antal legfeljebb nem hitt a keresztapjának. Tudta, hogy nem igaz, amivel az új törvény elfogadását Prohászka Ottokár megindokolta: „Nemcsak a magyar középosztály leszorulásában, leszorításában van a probléma, hanem a magyar faji géniusz romlásában. Ha az ember a magyar irodalmat nézi, amire a kultuszminiszter úr is rámutatott, okvetlenül azt látja, hogy a zsidó értelmiség térfoglalása a magyar irodalom elzsidósodását eredményezte.”
Nem, a keresztfiú tette a dolgát: elvégezte az egyetem magyar-német szakát, közben megtanult angolul és franciául, verseket és kritikákat publikált jeles irodalmi folyóiratokban, majd a Himnusz költőjéről írt disszertációjának benyújtása után doktorrá avatták.
Nem zavarta, hogy keresztapja parlamentben elmondott beszéde részletes és tipikus antiszemita ideológia jegyében fogant, amelynek természetes része volt a nemzetvédelem igénye, s az antiszemita-vád elhárításának valamennyi ismert fordulata:
„Mi akarjuk védeni a magyart; mi akarjuk védeni a magyar keresztény középosztályt; mi akarjuk védeni a magyar kultúrát, a magyar faji géniuszt, semmi egyebet nem akarunk. És ha ez a védekezés a liberalizmus ellen van, akkor szakítok ezzel a liberalizmussal.”
Talán arra sem fordított figyelmet, hogy numerus clausus a magyar zsidóság feltétel nélküli jogegyenlőségének és emancipációjának elvét megtagadta (Schmidt Mária megfogalmazásában „elsőként ütött rést a magyar zsidóság feltétel nélküli jogegyenlőségének és emancipációjának elvén”), részint, mert hithű katolikus volt, részint, mert a törvény végrehajtását nem tapasztalta.
Miután a keresztapja meghalt (1927-ben) és a numerus clausus visszavonatott (1928-ban), beleáshatta magát a regényelméletbe, az angolszász és a világirodalomba. Műveivel több mint egy évtizeden át részese lett a különféle nemzetbeli alkotók egymást termékenyítő folyamatának, írói alkotásaiban gyarapodott a misztika, s irónikusan szemlélte az egyre jobban borongó önmagát. Mert borongott ugyan, de nem feltétlenül érzékelte a magyar politikai vezetőréteg és a magyar zsidóság vezetése közötti viszony alakulását, a zsidóknak a megváltozott kül- és belpolitikai helyzetnek megfelelő alárendelt szerepének konzerválását, előttük a köz- és államigazgatás, valamint a fegyveres testületek kapuinak bezáródását.
De érzékelte, érzékelnie kellett, hogy fogy körülötte az alkotói tér, s hogy akik a rádióelőadásaitól megfosztották, irodalomtörténetét betiltották, továbbá megszüntették a Nyugat című folyóiratot, azok egy része a keresztapja hazafiasan keresztény hitvallására hivatkozva tette ezt.
Fokozatosan szinte minden időszerűvé vált, amit a Prohászka Ottokár mondott. Például a fajvédelemről. A náci fajvédelem ugyan különbözött az általa használt fogalomtól, de magyarországi változata a püspök-politikus mondataiból táplálkozott. Akár csak Ébredő Magyarok Egyesülete, s más, hasonló elvek alapján szerveződött mozgalmak, csoportok, szervezetek sora. Akarom – mondta 1921-ben, az Ébredő Magyarok Egyesületének közgyűlésén Prohászka Ottokár – „akarom, hogy az ébredő magyarság szervezkedjen, egymás oldalán szorosan haladjon, hogy szervezkedjen öntudatosan, hogy szervezkedjen utcák szerint, hogy szervezkedjen gárda módra. Hadseregünket elvették, elsorvasztották. De hát mi teszi a hadsereget? Nézzenek oda föl Írországba, hogy mi teszi. Mi az oka
annak, hogy Írország a legnagyobb hatalommal szemben ki tudta vívni szabadságát? Ott nem volt mundér, de volt gárda. Ott szövetkeztek, szervezkedtek. Ott az angol nem tudhatta, melyik a káplár, melyik a frajter, mert senki sem árulta el. Kossuth azt mondta, hogy leborul a nemzet nagysága előtt; hát ilyen nagy nép előtt, mint az ír, mi is mondhatjuk, hogy leborulhatunk, mert ott nincs árulás, nincs zsidóság, romlasztás, bomlasztás, repesztés… Tehát, szervezkedjünk, szervezkedjünk, szervezkedjünk! Ha azt mi megértjük, hogy csak mi magunk segíthetünk magunkon, akkor bízom az ébredő magyarokban. Megírtam az újságban is, most élőszóval is hangoztatom, hogy az ír nemzeti mozgalmat úgy hívták: sinnfein. Magyarul: mi magunk. Hát minket nem fognak hívni sinnfeinistáknak, de mi leszünk a «Mi magunkisták»…Ne olvasson senki zsidó újságot, és ha van 100 koronája, adja ide, az ébredő sajtóra.”
Nemcsak két évtized múltán hatottak, de most is hatnak a katolikus egyház kiemelt példaképei, és a jobboldali-konzervatív irányzatú szervezetek iránymutató, identifikáló történelmi személyiségei közé további fél évszázad után emelt, egykori székesfehérvári püspök szavai. Amiképpen az általa meghonosított hungarizmus fogalmát a maguk módján értelmezve vették át a nyilasok és veszik át a szebb jövőt ígérő mai nácik.
Annak az esztendőnek a novemberében, amely évben Szerb Antal könyvének elégetését hangos szóval a parlamentben indítványozta Baky László (aki később belügyi államtikárként vagoníroztatta be a csendőrökkel a koncentrációs táborok felé gördülő vonatokba a magyarországi zsidókat) ezt írta naplójába Prohászka Ottokár római katolikus keresztfia: „Megtaláltam a definíciómat: magyar anyanyelvű zsidó vagyok.”
Először 1943-ban, utoljára 1944. június 5-én hívták be munkaszolgálatosnak. Akkor, amikor (ismét Schmidt Máriának Diktatúrák ördögszekerén című, Budapesten a Magvető által 1998-ban megjelentetett értekezéséből idézve) „a náci bábok által dirigált ország nem védte többé zsidó polgárait”. Schmidt Mária szerint „a hagyományos uralkodó körök egy részének az utolsó pillanatban még sikerült a katonaköteles korban lévő zsidó férfiakat munkaszolgálatra behívni, és ezzel megmenteni őket a deportálástól”. Így mentették meg Szerb Antalt is, aki más, csak a zsidótörvények értelmében zsidónak tekinthető értelmiségiekkel együtt az úgynevezett védett századok egyikébe került, amelynek irányítását november végén vették át a nyilasok. Hogy aztán ezernyolcszáz sorstársával sáncot ásson az ország nyugati határán. December 16-án a feleségének címzett levélben ez áll: „Általában az a hely, ahol most vagyunk, Balf, átkozott egy hely, és minden tekintetben nagyon rosszul megy nekünk. És most már nincs más reménységem, mint az, hogy a háborúnak nemsokára vége lesz, ez tartja még bennem a lelket.”
Szilveszter éjszakáján Prohászka Ottokár keresztfia betegen, tetvesen és éhesen a rabtársainak állítólag József Attiláról és Shakespeare-ről tartott előadást.
Íme utolsó regénye előszavának záró mondata: „És a tényeket megmagyaráztam, amennyire szükségesnek látszott és amennyire tudtam; tettem ezt abban a szerénységre intő tudatban, hogy a történelem végeredményben megmagyarázhatatlan.”
Aczél Gábor
Balogh József
14 évvel ezelőtt
Szerb antal a huszadik századi írók oszlopos , tagadhatatlan tagja mert nem csak kiváló író hanem a magyar irodalomtörténet egyik pillére. Tehát ha nem írt volna akkor is maradandót alkot. Ami pedig történt vele az a társadalmunk fájó, szégyenteljes foltja, mely soha sem törlődik le.Ezért igen is ketltsünk bűntudatot azokban kik ilyen eszméket éltetnek és politikát csiholnak belőle, mint például a jobbik és pribékjei. Továbbá nem felejtjük egyetlen ártatlan áldozatot sem kik ezen eszmék áldozatává váltak.
Kovács János
12 évvel ezelőtt
Most végeztem az Utas és holdvilággal.
Nem tartom magamat értelmi fogyatékosnak, de az eszmefuttatások néha nagyon meredekek, hosszúak, unalmasak és követhetetlenek. Nem tudom, hányszor fordul benne elő a „halál” szó, de ezres nagyságrendben.
Az előző kommentelőhöz:
a 100 millió áldozat, aki a kommunizmusnak köszönhető, legalább annyira fáj, mint azok, akiket ő emleget.
Miért kell egy olyan társulatot ide keverni, amely tagjainak még a nagyszülei is csak gyerekek voltak, amikor ezek történtek?
A másik oldal képviselői meg ágyban, párnák közt… Vagy boldogan, amíg meg nem…(Ld. Biszku)
Szóval volt itt szégyen bőven. Hadd ne soroljam a ’19-es neveket, nagyon beszédesek.
Sárközi László
12 évvel ezelőtt
Nem az a kérdés Kovács János,,hogy kiket-miket keverünk ide. Igenis, a szülők, nagyszülők bűneiért az utódok bűnhődnek mindig. És ne akarja összemosni a kommunistákat a nácikkal! Semmi közük egymáshoz. Olvassa a Tényeket – kik gyilkolták meg Szerb Antalt… Na, hát akkor maradjon meg a Tényeknél. Ok? Gyűlölök Mindenkit, aki a nácikat és mocskos pribékjeiket mosdatni akarja!
opettaja
11 évvel ezelőtt
„DECIPIMUR SPECIE RECTI” ~És Horatius mondatára minden előttem szólónak tisztelettel hívnám fel figyelmét…
socrates
11 évvel ezelőtt
Milyen jól tudunk pillanatokra koncentrálni, olyan jól, hogy az egész már nem is látható. Kevesek adománya, hogy látják történeteket, melyekből a felfoghatatlan történelem áll: milyen jól végeztünk mi mindenkivel aki lázadó volt, – tehát egyéniség,- ehhez értünk ma is. Szerb Antallal 1945.- ben, végeztek, „Sziget körös” barátjával Hamvas Bélával az ötvenes években. Mit mondhatnak most egymásnak ? Kedves Kovács János, szeretném megismerni a puskatust markoló emberek arcát, és azokat a döntéshozókat is , akik szerint Hamvas segédmunkás volt. Nem olyan rossz az Utas és holdvilág, de akkor ott a Pendragon legenda, vagy a Királynő nyakéke, vagy a Varázsló, aki eltörte pálcáját, szóval van…Én az egyének oldaláról tudom nézni csak a történelmet: hogy jut el a méhmagzat az ölésig, hol válik szét és hogy találkozik a tettes és az áldozat útja, mennyiben hat közre ebben a történelem ? Ebben nem lehet világnézetiség.
David
11 évvel ezelőtt
Szerintem induljunk el végre a megoldás felé:
Menjen be minden volt náci és vagy kommunista felmenőkkel rendelkező magyar – a lakosság nagyobbik része – családállításra.
Ott aztán lehet átkozódni, elemezgetni de leginkább rájönni, hogy az az ő sorsuk volt és vissza lehet adni nekik. Valahol mélyen ők is örülni fognak, hogy utódaik végre szabadon gondolkodnak.
Ez a jobbalos idiótaság annyira anakronisztikus.
Roy
10 évvel ezelőtt
Tagadhatatlan, hogy minden egyes hírnél, legyen az irodalmi vagy bármilyen, egyből előtör a társadalomból a megosztottság.
Sárközi László: igen, mindig az utódok, talán épp ennek az áldozata volt szegény Szerb Antal. Az 1919-es hóhérok 90%-nak neveit tanulmányozva egyből adódik a párhuzam….egy olyan országban (amit rendre elfelejtenek megemlíteni a bűnös nemzet elvét hangoztatók), ahol már István király előtt megtűrtek és befogadtak minden népet a kunoktól, besenyőktől egészen az örményekig, görögökig.
Amikor a középkori Európában vígan égették, az újkoriban száműzték a zsidóságot, akkor Mo. biztos védőbástya volt.
A kommunistákat valóban nem lehet egybevetni a nácikkal, mivel előbbieknek idejük is jóval több volt, így a csekélyke 100 milliós áldozat elég mély nyomott hagyott a világban…
joseph
10 évvel ezelőtt
Nem értem. Nem értem, hogy ha Szerb Antal könyve untat valakit, annak mi köze az irodalom és nyelvtudományok doktora érzéketlen meggyilkolásáról alkotott véleményéhez? A lényeg nem bűnbak keresés, vagy a magyarság bűntudatának felébresztése a múlt bűneiért, akár náci akár kommunista gazemberségekért, hanem a magyar nép felnoszogatása, fellökdösése a XXI. századi civilizáció humanista és merdek lépcsőjén. Mi kinntről látjuk érzékeljük és szégyenljük azt a világnézeti törzszülöttet ami a mai magyar társadalom nagy rétegének alapok nélküli, pletykákon terjedő faji, vallási és sexuális orientecióra utaló szemléletét tükrözi.
zuzoborz
10 évvel ezelőtt
Amellett, hogy a komcsi/náci vitában Kovács Jánosnak adok igazat, nevezetesen hogy szerintem is nyugodtan össze lehet hasonlítani a kétféle szocializmust (nemzeti-nemzetközi), nem ez a lényeg. Jó lenne már túllépni ezen a gondolatkörön. Attól, hogy Szerb Antalt egyik vagy másik antidemokratikus ideológia nevében ölték meg, az eredményt tekintve majdnem mindegy. Egyik diktatúra sem viseli el a szabad gondolkodókat, legfeljebb eltérő ürügyeket konstruálnak a kinyírásukra aszerint, hogy a társadalmat horizontálisan, vagy vertikálisan akarják-e felszeletelni és az így kialakított rétegeket egymás ellen kijátszani. Magyarán ha a népeket egymás ellen kijátszó nemzeti szocializmus szemében a kikeresztelkedett Szerb Antal volt szálka, akkor az osztályharcon (ez a szó már önmagában agyrém) alapuló nemzetközi szocializmusban a polgár és entelleküel Szerb Antal lett volna az „osztályellenség”, sőt ha az egyházi lapban megjelent írásait veszik, a „klerikális reakciós” bélyeget is rá akasztották volna, akinek az egyik ÁVH-s kényszermunkatáborban kell végeznie. A határ tehát nem a kommunisták/nácik között húzódik, mert a kettő egy tőről fakad. A határ a normalitás és abnormalitás között húzódik. Azt nem mondom, hogy keresztény erkölcs (10 parancsolat) alapjain állók és azt tagadók között, mert más vallások is keretet adnak a normalitásnak.
olvaso
7 évvel ezelőtt
Szerb Antal meggyilkolása a nyilas-fasiszták által, memento !
Az életben nem fogjuk kiheverni elvesztését, mint ahogy
a másfélmillió magyar elpusztitását sem a II.VH alatt.
1920 -ban Horthy Miklós kitárta a kaput a magyar fasizmus
előtt, igy azt kormányszintre emelve, döbbenetes hova süllyedtünk.
Másfelöl micsoda remekműveket irhatott volna még Szerb Antal.
A Magyar Irodalomtörténet c munkája pl. kiváló magyar történelmi
regény is egyben.