
A kocsik tiszták, a székek párnázottak, a hőséget pedig ventillátorok segítenek elviselni. Mégsem a a kényelem a legfontosabb a munkába igyekvő indiai nők számára, hanem az, hogy biztonságban, férfiak zaklatása nélkül járhatnak dolgozni.

Rendőrnők állnak sorfalat egy csak nőket szállító vonat ünnepélyes átadásakor Új-Delhiben 2009. augusztusában (Reuters - Fayaz Kabli)
Az Indiában szépítő kifejezéssel csupán „Éva-ugratásnak” nevezett gyakorlatba a szexuális zaklatás, rablás és szóbeli sértések is beletartoznak. Az indiai kormány emiatt már korábban is külön kocsikat tartott fenn a női utasok számára, azok azonban túlzsúfoltak voltak, és rendszeresen betörtek oda a férfiak. Az új, kísérleti programban nyolc, élénk színűre festett „Csak Hölgyeknek” vonat indul India négy legnagyobb városában: Új-Delhiben, Mumbaiban, Csennajban és Kalkuttában, amelyeket biztonsági őrök vigyáznak.
Az elmúlt tizenöt évben a dolgozó nők száma megkétszereződött Indiában. E változások azonban jelentős súrlódásokat okoznak a hagyományosan patriarchális indiai társadalomban. Annak ellenére ugyanis, hogy az 1947-ben függetlenné vált, ma már több mint egymilliárd fős ország alkotmánya garantálja a nemek egyenlőségét, ez a gyakorlatban még nem valósult meg.
Az egykori brit gyarmat vidéki területein ma is gyakori, hogy megakadályozzák a lánymagzatok megszületését, vagy hogy gyermekként adják férjhez a lányokat. Ezeken a területeken a nők iskolázatlanabbak, mint a férfiak, és helyük a családban alárendelt. A New York Times által megkérdezett szakértők szerint ez is az oka annak, hogy a férfiak nem örülnek az új vonatoknak, amelyek a változást jelzik, és sokszor vulgáris kifejezésekkel firkálják őket össze. A „hölgyvonat” egyik kalauza, Meena Kumari úgy nyilatkozott: egyes férfiak megvetik ezeket vonatokat, megrongálják őket és a létezésüket is ellenzik.
A vonat ugyanis munkába viszi a nőket, ami önállóságot jelent. – Anyagilag segíthetjük a családunkat. Ha pedig történik valami a házasságunkkal, akkor van mire támaszkodni – mondta az amerikai lapnak a 25 éves Archana Galot.
Az indiai nők helyzetét javítja a kormány által kezdeményezett „Nincs vécé, nincs menyasszony” kampány is, amely arra biztatja az anyákat, hogy csak olyan jelölthöz adják hozzá lányukat, aki garantálja, hogy olyan helyre költözteti feleségét, ahol higiénikus körülmények között könnyíthet magán. Indiában a lakosság több mint fele latrina vagy vécé nélkül él, és eddig a kormány minden kísérlete kudarcba fulladt, ami ennek megváltoztatására irányult.
A két éve kezdett program azonban hatékonynak bizonyult: csak az egyik északi államiban, a 21 milliós Harijánában 1,4 millió vécé épült a kampány kezdetet óta. A rossz higiéniás körülményektől szakértők szerint mindig is a nők szenvedtek jobban, ugyanis számos súlyos egészségügyi problémájuk volt emiatt.
http://nol.hu/kulfold/vonattal_a_nemek_egyenlosegeert_indiaban (Kőműves Anita)
Pardeep
15 évvel ezelőtt
I read about the separate trains.
It is good that govt. is concerned about the women saftey. But what i think more important is to change the mentality of men society, upto the time mentality of men society is not changed till then nothing is going to change. Men in india feel ashamed if his wife is working. can you believe this?
People don’t like that their wives going out for work..
Another thing when Govt. is giving separate trains for women, i think it will further lead women away from the men society and class struggle will increase hence it may lead home vvoilence or other consequences.. anyhow time will tell..
So what i think Govt. should try to maintain security in normal trains, providing separate tarins for women clearly shows that Govt. is unable to give social security to women and starting 4 separate trains is not going to help women society of India..what about rest of india where such trains will not operate?
So this is not solution of problem. Govt. need to work hard..